Siddhis & Siddhars

Es ist nichts Falsches daran, unsere psychischen Fähigkeiten einzusetzen, um uns selbst und anderen zu helfen.


Trotzdem müssen wir uns bewusst sein, dass sogenannte paranormale Fähigkeiten ein Nebenprodukt unseres Erwachens oder erwachten Bewusstseins sind.


Sei es die Fähigkeit der Klarsicht, des Handauflegens und vieler anderer, sie sind

 nur ein Symptom.


Die Yogis nennen diese Fähigkeiten Riddhis und Siddhis.  Sie sollen als das gesehen werden, was sie sind.  Wenn man sich darin verirrt, werden sie zu einer Falle auf unserem spirituellen Weg.


 „Sanskrit: सिद्धि siddhi


das Zustandekommen, Erhalten, glücklicher Erfolg, Errungenschaft, Errungenschaft, Glück, glücklicher Ausgang einer Krankheit, Heilmittel, übernatürliche Kraft oder Fähigkeit, Vollendung, Perfektion.


Als männlich ist Siddhi der Name eines Yoga-Meisters, der in der Hatha Yoga Pradipika (1. Kapitel, Vers 6) erwähnt wird.


Siddhi kann auch außergewöhnliche Fähigkeit, übernatürliche Kraft bedeuten.


Siddhi steht manchmal auch für das Erreichen des höchsten Zieles im Yoga, für Selbstverwirklichung, Gottesverwirklichung.


Ein SIDDHAR ist ein vollständig erleuchtetes Wesen."

 Text von Yoga Vidya


„Mahasiddha, (Sanskrit: „großer Vollkommener“), tibetischer Grub-thob Chen, in den tantrischen oder esoterischen Traditionen Indiens und Tibets, eine Person, die durch die Praxis meditativer Disziplinen siddha (wundersame Kräfte) erlangt hat;  ein großer Zauberer.


Sowohl die Shaiviten (Anhänger Shivas) im hinduistischen Indien als auch die tantrischen Buddhisten Tibets bewahren Legenden von 84 Mahasiddhas, die bis ins 11. Jahrhundert hinein blühten.  (Die Zahl 84 ist eine konventionelle, mystische Zahl, die die Gesamtheit darstellt.) Die Namenslisten variieren erheblich.  Alle Gesellschaftsschichten und beide Geschlechter sind vertreten, und viele nicht-indische Namen tauchen auf.


Die 84 Mahasiddhas werden weiterhin in Tibet verehrt.  Sie sind die Autoren vieler tantrischer Werke und die Urheber spiritueller Abstammungslinien – vom Meister zum Schüler –, die immer noch geehrt werden.  Der berühmteste der tibetischen Mahasiddhas ist der große tantrische Meister des 8. Jahrhunderts, Padmasambhava."

 Britannica


„Auf den höheren Stufen des spirituellen Lebens hat Sprechen wenig mit Kommunikation zu tun. Durch bloßes Wollen und Denken können telepathische Wellen an den Verstand gesendet werden. Diese telepathischen Fähigkeiten gehören zu den Siddhis.


Es gibt neun große Kräfte (riddhis), acht große (siddhis) und achtzehn kleinere.


 Die acht großen Siddhis sind


Die Fähigkeit, eine sehr kleine Form anzunehmen

Die Fähigkeit, eine gigantische Form anzunehmen

Die Fähigkeit, sehr schwer zu werden

Die Fähigkeit, sehr leicht zu werden

Die Fähigkeit, alle Wünsche zu verwirklichen

Unwiderstehlicher Wille

Großer Adel

Beherrschung aller Dinge


 🌸 Ratschläge vom Guru 🌸


 „Regelmäßige Meditation und Konzentration machen empfänglich für spirituelle Kräfte. Diese dürfen jedoch nicht für niedere und selbstsüchtige Zwecke verwendet werden, um diesen oder jenen materiellen Vorteil zu erlangen.  Sonst wird uns unsere Mutter, die Natur, bestrafen und zu Fall bringen. "


„Yoga dient nicht dazu, Siddhis, Kräfte, zu erlangen.  Wenn ein Yogaschüler die Versuchung verspürt, Siddhis zu erlangen, wird sein weiterer Fortschritt ernsthaft verzögert.  Er hat sich verlaufen.  Ein Yogi, der sich darauf konzentriert, höchsten Samadhi zu erlangen, muss Siddhis ablehnen, wo immer sie erscheinen.  Siddhis sind Einladungen von Devatas.  Nur wenn man diese Siddhis ablehnen kann, kann man im Yoga erfolgreich sein.“

 SWAMI SHIVANANDA


 „Te samadhavupasarga vyutthane siddhayah“


 „Für Samadhi sind diese (Fähigkeiten) Hindernisse;  für den Äußeren sind sie übernatürliche Kräfte“


 Patanjali, Yoga Sutras, Kapitel 3, Vers 38


***


There is nothing wrong in using our psychic abilities to help ourself and others. 


Nevertheless we need to be aware, that so called paranormal skills, are a byproduct of our awakening or awakened consciousness. 


May it be the ability of clearvoyance, hands on healing and many others, they are only a sympthom. 


The yogis call these abilities riddhis and siddhis. They shall be seen for what they are. If one gets lost in them, they become a trap on our spiritual path. 


"Sanskrit: सिद्धि siddhi


the coming about, getting, happy success, attainment, achievement, happiness, happy outcome of a disease, cure, supernatural power or ability, accomplishment, perfection. 


As masculine, Siddhi is the name of a yoga master mentioned in the Hatha Yoga Pradipika (1st chapter, verse 6). 


Siddhi can also mean extraordinary ability, supernatural power.


Siddhi sometimes also stands for the attainment of the highest goal in yoga, for self-realization, God-realization.


A SIDDHAR is a fully enlightened being ."


Text by Yoga Vidya


"Mahasiddha, (Sanskrit: “great perfect one”) Tibetan Grub-thob Chen, in the Tantric, or esoteric, traditions of India and Tibet, a person who, by the practice of meditative disciplines, has attained siddha (miraculous powers); a great magician.


Both the Shaivites (followers of Shiva) of Hindu India and the Tantric Buddhists of Tibet preserve legends of 84 mahasiddhas who flourished up to the 11th century. (The number 84 is a conventional, mystical number representing totality.) The lists of names vary considerably. All classes of society and both sexes are represented, and many non-Indian names appear.


The 84 mahasiddhas continue to be revered in Tibet. They are the authors of many Tantric works and are the originators of spiritual lines of descent—from master to disciple—still honoured. The most famous of the Tibetan mahasiddhas is the great 8th-century Tantric master Padmasambhava."


Britannica


"In the higher stages of spiritual life, speaking has little to do with communication. By mere will and thought, telepathic waves can be sent to the mind. These telepathic abilities belong to the siddhis.


There are nine great powers (riddhis), eight major ones (siddhis) and eighteen minor ones.


The eight major Siddhis are


Animan

The ability to take on a very small form

Mahiman

The ability to take on a gigantic form

Gariman

The ability to become very heavy

Laghiman

The ability to become very light

Prapti

The ability to realize all desires

Prakamya

Irresistible will

Ishitva

Great nobility

 Vashitva

Mastery of all things

     


🌸 Advice from the Guru 🌸


"Regular meditation and concentration make you receptive to spiritual forces. These, however, must not be used for base and selfish purposes in order to gain this or that material advantage.  Otherwise our mother, nature, will punish us and lead us to fall."


“Yoga is not for attaining siddhis, powers.  When a yoga student feels the temptation to attain siddhis, his further progress is seriously retarded.  He has lost the way.  A yogi focused on attaining supreme samadhi must reject siddhis wherever they appear.  Siddhis are invitations from devatas.  Only when one can reject these siddhis can one attain success in yoga.”


SWAMI SHIVANANDA


"Te samadhavupasarga vyutthane siddhayah”


 “For samadhi these (abilities) are hindrances;  to the outward one they are supernatural powers"


Patanjali, Yoga Sutras, Chapter 3, Verse 38



The origins of Hatha Yoga with the Nath Yogis, in particular Siddhar Gorakhnath and his Guru Matsyendranath, are widely accepted. The connection between Nath Yogis and Hatha Yoga are even mentioned in the Hatha Yoga Pradipika, the Bibel of Hatha Yoga.

Nevertheless the origins of Hatha Yoga are also seen in a close connection to the Dashanami Sampradaya of Advaita Vedanta and Dattatreya, by a few scholars.  


Shiva Gorakshnath was one of the nine Nav Naths and he had 84 Siddhas as his disciples to spread his message of yoga and meditation to the world. The Nath Sampradaya spread, through the centuries, all over the world. Nath Yogis say the Nath Sampradaya existed already before Gorokshanath. Anyway he is Siva, Adiyogi and one of the greatest Gurus in the yoga tradition.  

Gorakshanaths books are the Gorakṣaśataka, Goraksa Samhita, Goraksha Gita, Siddha Siddhanta Paddhati, Yoga Martanda, Yogabīja, Yogacintamani.


The Siddhanta Paddhati 

https://shivashakti.com/siddha


The Legend of Siddha Matsyendranath 


Matsyendranath was born under an inauspicious star and his parents threw him into the ocean on account of this. A fish swallowed him and he lived in the belly of the fish. This fish then swam to the bottom of the ocean. 

Here, Lord Shiva was teaching the secrets of Yoga to Devi Parvathy. 

Siddha Matsyendranath learned all the divine knowledge from within the belly of the fish. He then started to practice the Sadhana, that he had learned inside the fish.

Siddha Matsyendranath emerged from the belly of the fish after 12 years. By then, through his Sadhana, he was an enlightened Siddha.

Matsyendranath wrote the Kaulajnananirnaya, Matsyendrasamhita and Akula Virantra which are works on Hatha Yoga and Tantra dating to the eleventh century. He had eight disciples but the names vary in different traditions. They were called the Navnaths. One of them was Gorokshanath.


The Kaulavalinirnaya Tantra

https://shivashakti.com/kaulav


The Nath Sampradaya is a tradition based on initiation. 


Gorakshanath asked

Swamiji! What is consciousness? What is its essence? 

What is birth? What is death?

At what place do five elements continue to stay?

You are the true Guru; kindly reply to my question.


Matsyendranath answered

Avadhu! Light (Jyoti) is consciousness; fearlessness is the essence.

Awakening is birth; sleeping is death.

Five elements continue to stay in the light.

This opinion was given by Matsyendranath.


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EXKURS Vajraguru, Guru Rinpoche, Padmasambhava


"If, upon looking outwards towards the external expanse of the sky, there are no projections emanated by the mind.


And if, on looking inwards at one’s own mind, there is no projectionist who projects thoughts by thinking them.


Then, one’s own mind, completely free from conceptual projections, will become luminously clear."


Padmasambhava


Vajra Guru Prayer  


With your compassion, inspire us with your blessing

With your love, guide us and others along the path

With your realization, grant us wisdom

With your power, dispel the obstacles facing us all

Outer obstacles—dispel them externally

Inner obstacles—dispel them internally

Secret obstacles—dispel them into space

In devotion, I pay homage and take refuge in you


Oṃ ah huṃ vajra guru padma siddhi huṃ

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